10458884642

باتری گوشی‌ هوشمند بدون شک یکی از مهم‌ترین اجزای آن است. این موضوع به‌حدی مهم است که شرکت‌های سازنده بخش زیادی از کنفرانس خود را به تشریح فناوری باتری و شارژدهی آن اختصاص می‌دهند. کاربران نیز عموماً شارژدهی گوشی را جزو ۳ عامل اصلی برای انتخاب محصول ایدئال مطابق با نیاز‌های خود می‌دانند.

هرکسی که برای مدتی از یک گوشی تلفن همراه استفاده کرده باشه، احتمالا متوجه شده که عمر باتری گوشی با گذشت زمان کوتاه‌تر می‌شه و بعد از مدتی شاید تنها تا نصف روز بعد از شارژ کامل دوام بیاره. این مسئله به این دلیل اتفاق میفته که باتری لیتیوم یونی تلفن همراه شما بعد از هر بار شارژ و تخلیه انرژی، درصدی از میزان شارژی رو که می‌تونه نگه داره از دست می‌ده. در ادامه قصد دارم راه‌های مختلف محافظت از باتری تلفن همراه رو ذکر کنم.

اما باتری برخلاف سایر اجزای گوشی‌ هوشمند، قطعه‌ای مصرفی است ودر دراز مدت عملکرد آن کاهش پیدا میکند. گوشی‌های هوشمند حال حاضر بازار عموماً به سخت‌افزار مناسبی مجهز هستند که می‌تواند عملکرد بدون مشکل دستگاه را تا ۴ سال آینده تضمین کند. اما براساس اعلام برخی سازنده‌ها، عمر باتری ۲ تا ۳ سال است که در صورت نگه‌داری نامناسب شاهد کاهش آن خواهیم بود. این موضوع به‌ معنای نیاز به مراقبت از باتری‌ است تا طی سال‌های آتی بدون نیاز به تعویض باتری، به چالش جدی در استفاده از گوشی هوشمند برخورد نکنید. 

دقت به دمای گوشی
یکی از علت‌های زود خالی شدن باتری گوشی رو می‌شه به داغ‌شدن بیش‌ازحد اون نسبت داد. قطعات مختلف تلفن همراه مثل CPU و تراشه‌ها، قدرت پردازش خودشون رو از باتری‌ها می‌گیرن. اجرای اپلیکیشن و بازی‌های بسیار سنگین ممکنه باعث تحمیل فشار روی تلفن همراه و باتری اون بشه.

افزایش دمای قطعات مختلف هم باعث افزایش دمای باتری شده و داغی باتری به مرور زمان منجر به کاهش طول عمر و تخلیه سریع اون می‌شه. در این زمان باید سعی کنین تا فشار زیادی روی گوشی به وجود نیاد. پس برای مراقبت از باتری گوشی از اجرای برنامه‌ها و بازی‌های سنگین برای مدت طولانی پرهیز کنید.

اجازه ندین باتری به 0% یا 100% برسه
ممکنه بعضی از شما فکر کنین که بهترین راه برای سالم نگه‌داشتن باتری شارژ کامل اون و تخلیه تا صفر درصد شارژه؛ یعنی سعی کنین اون رو تا 100٪ شارژ کنین، بعد به طور کامل تخلیه‌اش کنین. شاید این کار رو به این خاطر انجام می‌دین که شنیدین کالیبره کردن باتری باعث عملکرد بهتر اون می‌شه. اما این کار برای باتری گوشی های قدیمی به کار میرفت،نه باتری‌های لیتیوم یونی و هیچ مزیتی در کالیبره کردن باتری وجود نداره. حتی برعکس، شما با این کار فشار بیشتری رو به باتری لیتیوم یونی خودتون وارد می‌کنین که در نتیجۀ اون طول عمر باتری کاهش پیدا می‌کنه.

در حالت ایده‌آل باید باتری خودتون رو تا حدود 80 درصد شارژ کنین و از افت اون کمتر از 30 درصد جلوگیری کنین. اگه امکان این کار در راستای مراقبت از باتری گوشی براتون وجود نداره، سعی کنین حداکثر 90٪ رو هدف قرار بدین و قبل از این‌که شارژ گوشی به 20٪ برسه، اون رو به شارژر متصل کنین.

آموزش شارژ صحیح باتری گوشی

روش‌های مختلفی برای شارژ و نگه‌داری باتری گوشی موبایل توسط افراد مختلف توصیه می‌شود؛ اما در ادامه تعدادی از مهم‌ترین دستورالعمل‌ها مفید شارژ باتری گوشی‌ هوشمند آورده شده است که با بهره‌گیری از آن‌ها، می‌توانید سلامت باتری را در درازمدت تضمین کنید.


گوشی خود را از شب تا صبح به شارژر وصل نکنید
کارشناسان مختلف، نظریه‌های متفاوتی در مورد این موضوع مطرح کرده‌اند که اشاره به آن‌ها خالی از لطف نیست. شین بروسکی، مدیرعامل شرکت کانادایی فاربی تکنیک (سازنده‌ی لوازم جانبی موبایل)، در این خصوص می‌گوید:

اتصال به شارژر در طول شب تأثیر بسیار مخربی بر گوشی شما نخواهد داشت و انجام آن بلامانع است. گوشی هوشمند شما همان‌طور که از نامش پیدا است، هوشمند است و پس از شارژ کامل، جریان برق را مسدود می‌کند تا به گوشی شما آسیب نرسد.
تا به اینجا مشکلی وجود ندارد؛ اما در مواقعی اتصال طولانی‌مدت گوشی باعث کاهش عمر باتری در گذر زمان می‌شود. به گفته‌ی بروسکی:

باتری‌های لیتیوم-یون در صورت بالا رفتن دمای گوشی، اثر ناخوشایندی از این دمای زیاد دریافت می‌کنند. در صورتی که گوشی شما دارای قاب محافظ باشد، بدون شک باعث جلوگیری از برون‌رفت گرمای آن خواهد شد و افزایش دما به ‌دنبال خواهد داشت که در نهایت به اکسایش سلول‌های باتری می‌انجامد. فرآینداکسایش منجر به کاهش عمر و شارژدهی باتری می‌شود.

خاموش کردن گوشی هنگام شارژ
یکی دیگر از مواردی که در شارژ شدن صحیح دستگاه و مراقبت از باتری گوشی تأثیر مستقیم دارد، می‌توان خاموش کردن گوشی هنگام شارژ عنوان کرد. زمانی‌که گوشی موبایل خود را به شارژر متصل کرده‌اید، بهترین حالت عدم استفاده از آن و خاموش کردن گوشی است. در صورتی که امکان خاموش کردن گوشی فراهم نیست، بهتر است هنگام شارژ حداقل از آن برای کاربری‌های سنگین مانند تماشای فیلم، انجام بازی و مکالمه استفاده نکنید.

استفاده از کابل و شارژر اصلی
کابل و شارژرهای مختلف و باکیفیتی در بازار یافت می‌شوند؛ اما پیشنهاد می‌شود از کابل و شارژر اصلی گوشی که به هنگام خرید دستگاه دریافت کرده‌اید، استفاده کنید. استفاده از کابل و شارژر اصلی، می‌تواند به‌خوبی و براساس تنظیمات پیش‌فرض کارخانه، دستگاه را شارژ کند و و عمر باتری را افزایش دهد.

در صورت عدم استفاده، وای فای و بلوتوث رو خاموش کنین
بعد از اینکه باتری موبایل شما چرخه‌های شارژ کمتری رو پشت سر می‌ذاره، کندتر تحلیل رفته، و طول عمر اون بیشتر می‌شه. یکی از رایج‌ترین دلایل کاهش عمر باتری اینه که وای‌فای یا بلوتوث تلفن خودتون رو در حالی که استفاده نمی‌کنین روشن بذارین؛ اتصال به شبکه‌ها یا دستگاه‌ها، باتری رو با سرعت بیشتری تخلیه می‌کنه.

اگه فقط از یک مکان با وای فای به مکان دیگه برین، مثل رفتن از خانه به محل کار غیرفعال نکردن وای‌فای به‌احتمال زیاد منجر به آسیب نمی‌شه؛ اما اگه یک روز کامل رو بیرون از خانه می‌گذرونین و برنامه‌ای برای استفاده از وای فای خودتون ندارین، باید اون رو خاموش کنین تا مقداری از عمر باتری ذخیره بشه.