698547

استفاده از کابل شارژ در چندین سال گذشته با توجه به افزایش چندین برابری استفاده از دستگاه‌ها و گوشی‌های هوشمند، نیازمند شناخت مشخصات کابل شارژ خوب، از نظر فیزیکی و  فنی است.

کابل‌های شارژر متنوعی در بازار وجود دارد که با رنج قیمتی متفاوتی عرضه می‌شوند. از کابل‌های اورجینال گرفته تا کابل‌هایی که به صورت فله‌ای با قیمت پایین در بازار عرضه می‌شوند.

توجه داشته باشید که اگر سلامت و امنیت دستگاهتان برایتان مهم است، حتماً از کابل‌های شارژ اورجینال استفاده کنید. کابل‌های شارژ اورجینال از فناوری‌های محافظتی بهره می‌برند، جنس بسیار باکیفیتی دارند و انرژی را به شکل مطلوبی به گوشی یا تبلت شما می‌رسانند.

علاوه بر این رقابت کمپانی‌های مشهور دستگاه‌ها و گجت‌های هوشمند در حوزه تکنولوژی موجب شده که در این حوزه دائما از فناوری‌های جدیدی در جهت افزایش بهره وری کاربران رونمایی شود. گوشی‌های موبایل و تولید کنندگان بهترین برند و مارک کابل‌های شارژر نیز طبیعتا تحت تاثیر این عوامل قرار گرفته و در حال به روزرسانی و ارتقاء محصولات خود مطابق با استانداردها و فناوری‌های روز دنیا هستند.

اورجینال بودن کابل شارژر
کابل‌های شارژر تقلبی که قیمت به مراتب پایین‌تری از یک کابل شارژر اورجینال دارند، می‌توانند صدمات جدی به دستگاه شما وارد کنند. در صورتی که مدام از یک کابل بی‌کیفیت و تقلبی استفاده کنید، نه تنها ممکن است باتری گوشی یا تبلت شما آسیب ببیند، بلکه مادربرد آن نیز دچار صدمه خواهد شد و تعمیر آن می‌تواند هزینه‌ی چند میلیونی روی دست شما بگذارد. در نتیجه توصیه می‌کنیم حتماً یک کابل شارژر اورجینال تهیه کنید و با خیال آسوده گوشی یا تبلت خود را با آن شارژ کنید.

سازگاری با دستگاه(نوع سوکت)

در ابتدایی ترین مرحله از انتخاب بهترین کابل شارژ گوشی باید از سازگاری کابل  با گوشی یا دستگاه خود اطمینان حاصل نمایید و مطابق با سوکت شارژ خود کابل شارژ مورد نظر خود را انتخاب کنید.

انواع مختلفی از کانکتور کابل شارژ برای گوشی های مختلف وجود دارد که مهمترین آنها تایپ سی ، لایتنینگ میکرو یو اس بی است که برای گوشی های اندروید و آیفون مورد استفاده قرار میگیرند.

توان مصرفی ( ولتاژ * جریان)
اصولی که باید در نظر داشته باشد این است که شما باید به نوع کابلی که می‌گیرید توجه کنید. باید بدانید که چه کابلی ایده‌آل آداپتور شارژ و همچنین دستگاه شما است تا بتوانید بیشترین سرعت شارژ را دریافت کنید. این مهم است بدانید که گوشی و آداپتور شارژر شما حداکثر از چه شدت جریان و ولتاژی پشتیبانی می‌کنند و سپس اقدام به تهیه بهترین کابل شارژر مناسب آن‌ها کنید. در غیر این صورت ممکن است به باتری یا مادربرد گوشی شما و یا آداپتور شارژتان آسیب‌های جدی وارد شود.

اگر قصد خرید کابل شارژ مناسب برای دستگاه هوشمند خود را دارید مطمئن شوید که این کابل توانایی تامین انرژی لازم جهت شارژ دستگاه شما را داشته باشد.با مشاهده ظرفیت باتری و مشخصات گوشی موبایل خود میتوان آداپتور شارژر و کابل شارژ گوشی خود را تهیه کنید.توان مصرفی در واقع حاصلضرب ولتاژ در شدت جریان است و در صورت استفاده از شارژر های با توانی کمتر از توان استاندارد ، سرعت شارژ گوشی شما کند خواهد بود و استفاده از شارژرهای با توان و شدت جریان بالاتر می تواند اسیب جدی به گوشی شما وارد کند.

جنس کابل شارژر
نکته‌ای که اهمیت بسیار زیادی دارد ولی توسط اکثر کاربران نادیده گرفته می‌شود، جنس کابل شارژی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر از کابل شارژ خود در محیط‌های کاری مثل کارگاه‌ها استفاده می‌کنید، حتماً باید از کابل‌هایی استفاده کنید که با روکش‌های مخصوصی پوشیده شده‌اند تا در برابر ساییدگی و خراش، مقاومت بالایی داشته باشند. این درحالیست که برای کاربران خانگی، کابل‌هایی با روکش پلاستیکی ساده هم مناسب است.

طول کابل شارژر
کابل‌های شارژر با طول متفاوتی تولید می‌شوند و شما باید بسته به محیطی که قرار است از آن استفاده کنید، اقدام به خرید کنید. به فرض مثال اگر می‌خواهید گوشی‌تان را روی میز کار خود قرار دهید، نیازی نیست طول کابل شارژ شما بلند باشد؛ ولی اگر فاصله محلی که گوشی قرار می‌گیرد با شارژر و پریز برق زیاد است، حتماً باید کابلی را تهیه کنید که طول بیشتر از ۱ متر داشته باشد.

 انتقال همزمان داده و جریان برق

شماری از کابل‌هایی که در بازار وجود دارند، صرفا قابلیت شارژ کردن دستگاه شما را دارند و چنان‌چه شما بخواهید فایل‌هایتان را از طریق آن‌ها از گجتی به گجت دیگر منتقل کنید، شما را ناامید می‌کنند؛ در مقابل، کابل‌های دیگری هم موجود هستند که به اصطلاح دوکاره هستند و قادرند هم داده و هم جریان برق را از خودشان عبور بدهند. چنین کابل‌هایی را می‌توان هم برای انتقال داده و هم برای شارژ گوشی مورد استفاده قرار داد.

قیمت کابل شارژ

انتخاب بهترین کابل شارژ با توجه به نیاز شما و قیمتی که بابت آن پرداخت میکنید سنجیده می شود.بودجه خود را مشخص کنید و مطابق با نیاز خود و مشخصاتی که لازم است محصول مورد نظر شما داشته باشد تطبیق دهید در نهایت انتخاب شما دقیق تر خواهد بود.

انواع کابل شارژ

در حال حاضر چندین نوع کابل شارژر برای گوشی‌های موبایل با پورت‌های مختلف وجود دارد که بیشترین کاربرد را دارند. شاید گوشی‌های موبایل با کابل‌های سوزنی هم هنوز در بازار به فروش برسد اما تا پایان سال 2023 تقریبا تمامی گوشی‌ها با رابط تایپ سی در بازار جهانی تولید و عرضه می‌شوند هرچند کمپانی اپل در این رابطه مقاومت‌هایی داشته است اما به نظر می‌رسد به زودی تمامی دستگاه‌های برقی هم مجهز به پورت تایپ سی خواهند شد.

کابل‌های شارژ به صورت کلی و از لحاظ پورتی به دو دسته تقسیم می‌شوند

کابل‌های شارژ با رابط USB کابل شارژ با رابط Type-C کابل شارژ با رابط Usb یکی از رایج ترین کابل‌های شارژ در ایران است و از طریق پورت USB به شارژر یا آداپتور گوشی متصل می‌شود.

انواع سوکت کابل شارژ

کابل شارژ Micro USB
این دسته از کابل های شارژ در گذشته بسیار پرکاربرد بوده است و اکثر دستگاه های هوشمند قابل شارژ با پشتیبانی از این پورت شارژ می شدند.کابل های شارژ میکرو یو اس بی اکثرا طراحی و معماری یکسانی دارند و با توجه به پیشرفت تکنولوژیهای جدید شارژ، اغلب آنها دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند.

کابل شارژ تایپ سی
کابل شارژ Type-C به یک رابط جهانی تبدیل شده و تحول عظیمی در شارژ گوشی ها و دستگاه های هوشمند ایجاد نموده است.این کابل ها نسبت به نوع قبلی میکرو یو اس بی می توانند با سرعت بیشتر و توان بیشتری دستگاه های هوشمند را شارژ کنند.

کابل شارژ لایتنینگ
کابل شارژ لایتنینگ یکی از درگاههای رابط شرکت اپل است که مخصوص گوشی ها ،ای پد ها و سایر محصولات این کمپانی است.از کابل شارژ لایتنینگ اپل علاوه بر شارژ گوشی و دستگاه های هوشمند می توان با اتصال به لپ تاپ یا ایپد جهت انتقال اطلاعات نیز استفاده کرد.

چگونه کابل تقلبی و بی کیفیت را شناسایی کنیم؟
– کابل‌های شارژ با ضخامت بالا دلیل بر کیفیت و اصل بودن کابل شارژ نیست.مواد تشکیل دهنده و میزان فلز رسانایی که در آن استفاده شده است مشخص می‌کند که این کابل از کیفیت خوبی برخوردار است یا خیر. بنابراین زمانی که ما از مواد تشکیل دهند کابل باخبر نیستیم نمیتوانیم قطر یا ضخامت کابل را معیاری برای کیفیت آن کابل بدانیم.
– جنس کابل‌های تقلبی و بی کیفیت معمولا خیلی خشک و از پلاستیک و یا فلزهای رسانا بازیافتی بی کیفیت ساخته شده‌اند که این کار موجب کاهش دوام و پایداری کابل می‌شود.
– به سر سوکت‌ها و محل اتصال سری کابل شارژ توجه کنید این محل در کابل‌های شارژ بی کیفیت به شدت تحت تاثیر قرار میگرد و اعلب کابل‌های شارژ ارزان و بی کیفیت معمولا از این ناحیه دچار خرابی می‌شوند.

در حال حاضر اغلب کمپانی‌های مشهور از گوشی‌ها و دستگاه‌های هوشمند خود بدون کابل شارژ در جعبه و کارتن اصلی رونمایی می‌کنند. بنابراین چیزی به نام کابل شارژ اصلی وجود ندارد که در بسته بندی و جعبه دستگاه شما وجود داشته باشد ولی این دلیل بر نیست که هیچ کابل باکیفیتی وجود نداشته باشد.